Luc Vanderheyden ‘Glass is Frozen Music’ afmetingen 2,75m x 0,50m x 4,00m Hand geblazen glas, Presiosa COE0962021 - 2022( 2e SP)
Luc Vanderheyden ‘Glass is Frozen Music’afmetingen 2,75m x 0,50m x 4,00m Hand geblazen glas, Presiosa COE0962021 - 2022 (2e SP)
Luc Vanderheyden ‘Glass is Frozen Music’ afmetingen 2,75m x 0,50m x 4,00m Hand geblazen glas, Presiosa COE0962021 - 2022(2e SP)
Luc Vanderheyden ‘Glass is Frozen Music’afmetingen 2,75m x 0,50m x 4,00m Hand geblazen glas, Presiosa COE0962021 - 2022(2e SP)
Patricia Overdam ‘Be Bee’afmetingen 70cm x 50cm x 43cm Geblazen, gecast, gegoten, gesculpteerd glas en metaal 2022( afstudeerwerk )
Patricia Overdam ‘Be Bee’ afmetingen 70cm x 50cm x 60cm Geblazen, gecast, gegoten, gesculpteerd glas en metaal.2022 (afstudeerwerk)
Petra Sophia Roffel ‘Energy’ 5 objects each: 0,42m x 0,33m x 0,780m gecast glas 2022 (5e jaar)
Petra Sophia Roffel‘Energy’ 5 objects each: 0,42m x 0,33m x 0,780m gecast glas 2022 (5e jaar)
Petra Sophia Roffel ‘Nucleus’ 0,48m x 0,33m x 0,50m gecast glas 2022 (5e jaar)
Petra Sophia Roffel ‘Cycle’0,48m x 0,55m x 0,17m Pâte de Verre 2022 (5e jaar)
Oscar van der Linden ‘Bescherming’ 0,40m x 0,20m x 0,10m Vormgesmolten, Glas 2022 (5e jaar)
Thérèse Bouwens-van Herwaarden ‘Dream On’ afmetingen H18 x B17 x D12,5 cm Kilncasting, optisch glas 2018
Thérèse Bouwens-van Herwaarden ‘Mystic Cristal’ afmetingen H37 x B17 x D18 cm Kilncasting, kristal glas, gele vulcaan steen 2022
Thérèse Bouwens-van Herwaarden ‘Down to Earth’afmetingen H37 x B21 x D22,5 cm Kilncasting, optisch glas, gele vulcaan steen 2022
Wilma van Rees ‘Leopold en Rudolf Blaschka’ afmetingen 38 cm x 38 cm x 21cm Casten, graveren, polijsten, branderwerk Kristalglas, Borosilicaatglas, Oregonpine 2022 (7e jaar)= 2de specialisatie)
Wilma van Rees ‘Vrouwen die er toe doen – vrouwen doen er toe Käthe Kollwitz’ afmetingen 25 cm x 17,5 cm x 25cmCasten, graveren, polijsten Kristalglas 2022 ( 2e specialisatie)
Wilma van Rees‘Vrouwen die er toe doen – vrouwen doen er toeMarguerite ‘John’ Radclyffe Hall’afmetingen 25 cm x 17,5 cm x 25cmCasten, graveren, polijsten Kristalglas2022 ( 7e jaar - 2e specialisatie)
Wilma van Rees ‘Vrouwen die er toe doen – vrouwen doen er toe Simone de Beauvoir’ afmetingen 25 cm x 17,5 cm x 25cm Casten, graveren, polijsten Kristalglas 2022 ( 7e jaar)
Marjan van Schaik ‘1000 reasons not to play’ UV verlijmd float glas 2022 (5e jaar)
Marjan van Schaik ‘Veerkracht’afmetingen panelen 0,48m x 0,48m x 0,03m afmeting verenkooi 1,30m x 1,30m x 2,50m pate de verre, glaskorrels en glaspoeder2022 (5e jaar)
Glaskunst 2022 geen afstudeerprojecten
Irma Van Dussen 2022 1
Irma Van Dussen 2022 2
Jo Foulon 2022
Jo Foulon 2022 "balls and glory"
Jo Foulon 2022 "behaviour"
Jo Foulon 2022 "wespendief"
Koppert 2022
Spruyt 2022 1
Spruyt 2022 2
Van Harten 2022
Vicky Van der Plas 2022
Herman Julsing 2022
De glasafdeling heeft een ruim atelier met specifieke werkzones voor het maken van plaastervormen, het voorbereiden van de zandgietvormen, een graveer-/ slijp- en polijstlokaal, een ruimte met twee zandstraalcabines en een diamantzaag. Voor het glasblazen beschikt het atelier over een permanente warmglasoven met 250 kg glas in gesmolten toestand, twee glory-holes en diverse afkoelovens.
Daarnaast staan er 3 elektrische smeltovens. Ook een apart leslokaal ontbreekt hier niet. De afdeling glas organiseert een technische veelzijdige opleiding, naar gelang het studie jaar komen de verschillende technieken aanbod; koude technieken als zandstralen, graveren, slijpen en polijsten…. warme technieken als schilderen op glas, fusen, slumpen, vormsmelten, pate de verre. Het glasblazen en -gieten zijn facultatief en kunnen in elk studiejaar aan bod komen.
De kracht van het atelier ligt in de individuele benadering want alle leerlingen krijgen zowel een technische als een artistieke begeleiding. Technische bagage is een middel, niet een doel. De lessen behelzen dan ook, naast de praktijk van de glasbewerking, een opleiding in vormgeving en compositie, niet enkel toegespitst op de glaskunst, maar in een brede context van de kunstgeschiedenis en – beleving. Het ontdekken en de ontwikkeling van de eigen artistieke begaafdheid staat centraal en primeert in de opleiding. Aldus wil de IKA-glasafdeling de leerlingen niet laten vastroesten in het klassieke traditionele ambacht en evenmin laten verloren lopen in louter experimenteren. Het glasatelier wil ten allen tijde zijn imago van een open en frisse instelling behouden.