juweelontwerp/edelmetaal (edelsmeden)

Opendeur en afstudeerprojecten
scroll naar beneden voor meer info

juweelontwerp edelmetaal afstudeerproject 2022 Ria Bruynseels


juweelontwerp edelmetaal 2022

werk van Monique Donvil, foto's gemaakt door Ludo Noël

Edelsmeedkunst opdrachten 1ste jaar

edelsmeedkunst

De afdeling juweelontwerp/edelmetaal (edelsmeden) is uitgerust met een zilversmeedatelier en een werkruimte waar voor iedereen een individuele plaats is voorzien! De afdeling kenmerkt zich door een uitgebreid instrumentarium zoals zuurkast, smeltplaats, walsen, smeed- en kleine handgereedschappen.

Elk jaar opnieuw wordt op de jury’s een caleidoscoop aan materialen getoond door de studenten, verwerkt in juwelen en installaties. Daarom wordt gekozen voor een zo breed mogelijke opleiding, gericht op de vorming van kunstenaars, met alle mogelijke materialen als medium, binnen een ruim richtinggevend kader, gebaseerd op de edelsmeedkunst.

Het atelier stelt reeds vanaf het begin z’n pedagogische krijtlijnen vast: techniek, hand in hand met artistieke ontwikkeling.

De leerlingen ontdekken technieken die nodig zijn om de gekozen materialen te kunnen hanteren, begrijpen en te vormen. Parallel daaraan wordt er veel aandacht besteed aan het vormen van een kunstzinnige identiteit. Techniek, vorm, kleur, kruisbestuiving met andere disciplines staan ten dienste van de creatieve uiting van de leerlingen. Zij kunnen, aangespoord en begeleid door hun lesgevers, zichzelf in dit medium ontdekken. Zodat ze spontaan het besef zullen bekomen waarom men deze discipline bedrijft. Ze moeten zelf beseffen op welk punt van hun ontwikkeling ze staan en een visie ontwikkelen op hun mogelijkheden en toekomst. De aandacht van de docent gaat vooral uit naar de persoonlijke aanpak van elke student. Zij kweken geen kopieën van zichzelf.

Het atelier juweelontwerp/edelmetaal en het Deeltijds KunstOnderwijs in het algemeen evolueren samen met de maatschappij waaruit het haar leerlingen rekruteert.

Steeds meer volwassenen schrijven zich in om buiten hun lessen en hun werk uiting te leren geven aan hun artistieke aspiraties. Onze huidige minister legt de nadruk op levenslang en levensbreed leren. Wij dragen daar ons steentje in bij, namelijk in de ontwikkeling van de mens als creator. Zoals een collega van een kunstacademie in Brussel zei: “het is onze taak om dat deurtje, dat iedere mens in zijn hoofd heeft, en dat dikwijls dicht of slechts op een kier staat, open te zetten. Zodat hij ten volle zijn omgeving kan beleven, wars van vooroordelen en gewapend met voldoende kennis van zichzelf en de wereld in zijn complexiteit. Dat is eigenlijk onze enige taak, maar ook de moeilijkste.”

Het ontwikkelen van een eigen beeldtaal staat niet minder centraal dan techniek, deze combinatie mag als doel gesteld worden bij het afstuderen van elke graad.

 

Facebook Iconfacebook like button